Pengaruh Pengungkapan Sustainability Report terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Pemoderasi

Sri Wahjuni Latifah, Muhamad Budi Luhur

Abstract


This study discusses the disclosure of Sustainability Report and moderator of profitability of companies listed in Indonesia Stock Exchange (BEI) in 2015 and its impact on firm value. The method of analysis in this study using a simple regression analysis to determine the effect of Sustainability Report disclosure of firm value and using MRA regression test to determine the effect of profitability as a moderating variable between the disclosure of Sustainability Report and firm value. The results of this study indicate that the disclosure of Sustainability Report affect the value of the company. In addition, the results of this study also show that profitability does not moderate the relationship between the disclosure of Sustainability Report and firm value.

Keywords : Sustainability Report, Profitability, Firm Value

Full Text:

PDF

References


Burhan, A. H. N., & Rahmanti, W. (2012). The impact of sustainability reporting on company performance. Journal Of Economics, Business, And Accountancy Ventura, 15 2), 257 – 272.

Gunawan, Y., & Mayangsari, S. (2015). pengaruh sustainability reporting terhadap nilai perusahaan dengan investment opportunity set sebagai variabel moderating". E-Journal Akuntansi Trisakti, 2(1), 1-12.

Handriyani, A. N. (2013). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan dengan Profitabilitas sebagai variabel moderating. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi, 2(5), 1-15.

Hapsoro, D. (2009). Pengaruh transparansi erhadap nilai perusahaan: studi empiris di pasar modal indonesia. Jurnal Akuntansi & Manajemen STIE, 20 (1) : 13-24.

Hermuningsih, S. (2012). Pengaruh profitabilitas, size terhadap nilai perusahaan dengan sruktur modal sebagai variabel intervening. Jurnal Siasat Bisnis, 16(2), 232-242.

Kuzey, C & Uyar, A. (2016). Determinants of sustainability reporting and its impact on firm value: Evidence from the emerging market of turkey. Journal Of Cleaner Production, Elsevior, 43(1), 27-39.

Munawaroh, A. (2014). Pengaruh profitabilitas terhadap nilai perusahaan dengan corporate social responsibilty sebagai variabel moderating. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi, 3(4), 1-17.

Purwanto, A. (2011). Pengaruh tipe industri, ukuran perusahaan, profitabilitas, terhadap corporate social responsibility. Jurnal Akuntansi & Auditing, 8(1), 1-94.

Raharjo, A & Djanuarti, I. (2014). Pengaruh tanggungjawab sosial perusahaan terhadap nilai perusahaan (Studi kasus perusahaan pertambangan yang terdaftar di BEI 2008-2012). Diponegoro Journal of Accounting, 3(1), 2337-3806.

Ramadhani, I. A. (2015). Pengaruh pengungkapan sustainability report terhadap nilai perusahaan dengan profitabilitas sebagai moderasi (Studi pada perusahaan high-profile go public yang mempublikasikan sustainability report pada tahun 2009-2012). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 4(2).

Rosiana, G.A.M E., Juliarsa, G., & Maria R.S. (2013). Pengaruh pengungkapan CSR terhadap nilai perusahaan dengan profitabilitas sebagai variabel pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 5(1), 723-738.

Wulandari, A.A., Ramantha, I.W., & Wirakusuma, G.M. (2016). Dampak moderasi profitabilitas terhadap pengaruh corporate social responsibility pada nilai perusahaan manufaktur. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 5(7), 1889-1918.

Republik Indonesia. 2007. Undang-Undang Nomor 40 Tahun 2007 tentang Perseroan Terbatas.

___________________. 2009. Undang-Undang Nomor 32 Tahun 2009 tentang Lingkungan Hidup.




DOI: http://dx.doi.org/10.20961/jab.v17i1.219

Jurnal Akuntansi dan Bisnis (JAB)
ISSN 1412-0852 (print), 2580-5444 (online)
Published by Accounting Study Program, Faculty of Economics and Business, Universitas Sebelas Maret, Indonesia


Creative Commons License
JAB on http://jab.fe.uns.ac.id/index.php/jab is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Visitor Statistic